نقش حلال ها در صنایع رنگ سازی

مدیر سه‌شنبه 1400/12/03
نقش حلال ها در صنایع رنگ سازی

کاربرد حلال در صنایع رنگ سازی مهم تر از دیگر صنایع است. به خاطر برس زدن تشکیل فیلم براقیت زمان خشک شدن همگی تابع درصد غیر فراررنگ بوده و این حلال است که با قدرت انحلال کنندگی خود به درصد مورد نیاز دلخواه و قابل مصرف می رساند. انتخاب درست حلال از عوامل مهم بوده که بر خواص رنگ اثر مستقیم داشته، ازجمله خواصی که یک حلال بر مبنا آن انتخاب می گردد، می توان قدرت حلالیت، سرعت تبخیر، نقطه جوش، نقطه اشتعال، قیمت، رنگ، بو و مقاومت ضد خوردگی را نام برد.

توانایی یک حلال در انحلال رزین ها یا دیگر مواد را در خود قدرت حلالیت آن حلال گویند و وقتی که درصد یک حلال به یک رزینی بیشتر و بیشتر می گردد، به نقطه ای می رسد که رزین در حلال ته نشین می گردد که این حالت را حد رقیق شدن می گویند. حد رقیق شدن یک محلول، عامل مفیدی جهت اطلاع از درجه امتزاج پذیری یک رزین و یک حلال است.

فاکتور بعدی فراریت یا درجه تبخیر است؛ زیرا سرعت تبخیر یک حلال بر هم سطح بودن یا لولینگ جاری شدن یا فلوئینگ شره نمودن براقیت برس خوری خشک شوندگی تاثیر دارد. درجه تبخیر یک حلال برای رنگ های ترموپلاست مهم بوده و یک حلال یا سرعت تبخیر آهسته ممکن است زمان خشک شدن را طولانی و در نتیجه فلوینگ را خراب و باعث شره شدن گردد. استفاده از حلال های سریع فرار به دلیل کمی اتلاف وقت در جهت خشک نمودن فیلم یک رنگ بیشتر از سایر دیگر حلال ها می باشد و اما اگر چنان چه حلال های سریع فرار به تنهایی به کار روند، علاوه بر ایجاد مشکلاتی فلوئینگ ضعیف را می کنند و بلکه تبخیر سریع آن باعث اختلاف غلظت زیاد سطح و عمق گردیده سطح زودتر از عمق خشک می گردد باعث جوش زدن می گردد که بایستی حلال های سریع فرار را به صورت مخلوط استفاده کرد.

فاکتور بعدی نقطه جوش می باشد که درجه حرارتی است که در آن درجه حرارت فشار بخارهای حاصل از آن حلال برابر باشد با فشار اتمسفر. فاکتور بعدی نقطه اشتعال است که درجه حرارتی که درآن درجه حرارت بخار کافی بر روی سطح یک مایع تشکیل و مخلوط آن قادر به انتقال یا تکثیر شعله ای در چند لحظه گردد را درجه حرارت نقطه اشتعال گویند. هرچه سرعت تبخیر حلالی بیشتر باشد درجه نقطه اشتعال آن پایین تر است و بالعکس.

فاکتور بعدی سمیت می باشد حلال ها عموما سمی بوده و از این رو بخارات سمی حاصل از آن از طریق تنفس وارد جریات خون گردیده و برای سلامتی بدن مضر است از حلال های سمی میتوان متانل، بنزن، سیکلوهگزانون و غیره را نام برد. از حلال های کم تر سمی می توان تولوئن، زایلن و 402 را نام برد.

فاکتور بعدی وزن مخصوص می باشد که یک حلال مناسب باید با وزن مخصوص استاندارد آن حلال یکی باشد که وزن مخصوص را می توان از طریق وسیله ای به نام پیکنومتر بدست آورد خاصیت ضدخوردگی و اسیدی: حلال ها می بایست مواد سولفوری در خود نداشته باشند که این مواد بر فلزات اثر گذاشته و با پیگمنت ها و رزین ها واکنش داده باعث خوردگی شود.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد