مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع رنگ سازی

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع رنگ سازی

رنگ یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که به صورت مایع به کار می رود و از طریق فرآیندهای شیمیایی مختلف به صورت جامد خشک می شود.
ساده ترین انواع رنگ لاک ها هستند. رنگ ها انواع مختلفی دارند مانند رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی، رنگ های لعابی یا مات، رنگ های اتومبیل و...
کاربرد رنگ: حفاظت از سطوح ـ شناسایی ـ تزیین ـ بهداشت
مواد اولیه مورد نیاز در صنعت رنگ ساز رنگدانه ها:
رنگدانه ماده شیمیایی رنگی نامحلول در آب است که در صنایع رنگ سازی نقش آماده کردن رنگ، پنهان کردن و کنترل براقیت را دارد. رنگدانه ها به دو 
گروه تقسیم می شوند:
1. رنگدانه های اولیه (Prim Pigments):
رنگدانه های اولیه شامل مواد شیمیایی مانند دی اکسید تیتانیوم، اکسید سبز کروم، اکسید آهن زرد، اکسیدآهن قرمز و… می باشند.
2. رنگدانه های افزودنی (Pigments Extender):
رنگدانه های افزودنی شامل مواد شیمیایی مانند کربنات کلسیم، منیزیم سیلیکات (تالک)، باریم سولفات (باریت)، میکا و … می باشند .
* تیتانیوم: تیتانیوم درصنعت به دو صورت فلزی و دی اکسید تیتانیوم به کار می رود. شکل فلزی تیتانیوم به دلیل مشکلات تهیه خالص سازی مصرف زیادی ندارد در عوض شکل دی اکسید آن (TiO2) درصنایع ساخت مواد شیمیایی اولیه مانند صنعت رنگ سازی به طور عمده استفاده می شود. در صنعت رنگ سازی فام سفید به رنگ می دهد و مهم ترین رنگدانه سفید می باشد.
* پودر بنتونیت (Bentonite): بنتونیت نوعی رس ریزدانه است که حاوی حداقل 85% رس مونتموریلونیت (رسی که جذب رطوبت بالایی دارد) می باشد. پودر بنتونیت به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم با دانه بندی بسیار ریز می باشد و بسته بندی آن جهت جلوگیری از جذب رطوبت به صورت کیسه لمینت دو لایه است.
* رزین ها: رزین ها مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت رنگ سازی هستند که به منظور کنار هم قرار دادن رنگدانه ها و چسبانندگی آن ها به سطح رنگ است. در رنگ های پایه آب از پلیمرهای امولسیون اکریلیک به عنوان گیرنده استفاده می کنند که حاوی انواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی هستند. انواع متداول پلیمرهای اکرلیک بر پایه مونومر است به عنوان مثال متیل متاکریلات ومتاکریلات بوتیل را می توان نام برد. رنگ های ارزان قیمت معمولا بر اساس فرمول بندی پلی وینیل استات (Poly Vinyl Acetate) ساخته می شود. رزین های حلال انواع وسیعی دارند که مهم ترین و پرکاربردترین این مواد شیمیایی رزین های آلکیدی که عمدتا به عنوان رنگ فلزات به کار می رود، هستند. رزین های پوششی به عنوان محافظ استفاده می شوند. برای مثال اورتان، پلی سایلوکسان، اپوکسی و… جزء رزین های پوششی محافظ هستند.
* حلال ها: حلال ها مواد شیمیایی هستند که می توانند آب، معدنی و آلی باشند. حلال ها مانع از سفت و حالت چوب شدن رنگ می شوند همچنین به عنوان یک حامل برای رنگدانه ها و رزین ها عمل می کنند.
حلال های پر کاربرد در صنعت رنگ سازی عبارتند از: تینر 402 ـ زایلن ـ متانول ـ روغن سویا ـ بوتیل گلیکول
* افزودنی ها: افزودنی ها موادشیمیایی برای ارتقاء خواص ویژه مانند سهولت قلم خوری، مقاومت در برابر کپک، مقاومت در برابر خراش، خشک شدن و مقاومت در برابر فشارهای خمشی به کار می روند.

مراحل تشکیل رنگ:
1.اندازه گیری دقیق مواد 2. آماد سازی پایه وپراکندگی رنگدانه 3. مخلوط کردن رزین، حلال و مواد افزودنی 4. تولید محصول نهایی 5. آزمایش کنترل کیفیت آزمایشگاهی محصول 6. 
بسته بندی محصول
7. قیمت گذاری و فروش رنگ تولید شده 

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد