آشنایی با نرمال بوتیل استات

مدیر سه‌شنبه 1401/01/30
آشنایی با نرمال بوتیل استات

آشنایی با نرمال بوتیل استات

نرمال بوتیل استات، که با نام بوتیل اتانوات نیز شناخته می شود، استری است که در دمای اتاق مایعی شفاف و بی رنگ و قابل اشتعال است. در بسیاری از میوه ها یا سایر مواد شیمیایی یافت می شود، طعم خاص و بویی شیرین شبیه سیب یا موز دارد.این ترکیب آلی کاربردهای گوناگونی دارد از جمله به عنوان طعم دهنده غذا، حلال در فرآیند تولید لاک، در لاک ها، جوهرها، چسب ها و...

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان بوتیل استات در ایران با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید بوتیل استات با کارشناسان ما به شماره 6-22238905-021 تماس بگیرید.

بوتیل استات با بسیاری از حلالهای آلی از جمله الکل ها، استرها و گلیکول ها بسیار قابل اختلاط بوده و در آب فقط کمی مخلوط می شود.

ویژگی های بوتیل استات

نام های مترادف: n- بوتیل استات، بوتیل استر، نرمال بوتیل استات و بوتیل اتانوات

فرمول شیمیایی: C6H12O2

:CAS #123-86-4 

درجه خطر: 3 ، مایع قابل اشتعال

نرمال بوتیل استات، متیل استات، پاک لاک

بوتیل استات چگونه تولید می شود؟

متداول ترین روش تولید تجاری بوتیل استات، استری شدن بوتانول و استیک اسید است که سپس در حضور کاتالیزوری مانند اسید سولفوریک حرارت می بینند. اگر به جای آن از ایزومر بوتانول استفاده شود، ایزومر بوتیل استات تولید می شود.

بوتیل استات معمولاً با استری شدن فیشر بوتانول (یا ایزومر آن برای سنتز ایزومر بوتیل استات) و اسید استیک در حضور اسید سولفوریک کاتالیزوری تحت شرایط برگشتی با این واکنش تولید می شود:

تولید نرمال بوتیل استات، ایزوبوتیل استات پاک لاک، متیل استات

سه ایزومر دیگر بوتیل استات عبارتند از: ایزوبوتیل استات، ترت بوتیل استات و سک بوتیل استات.

شرایط حمل و نگهداری آن چگونه است؟

بوتیل استات هشدارها و خطرات زیادی دارد. بنابراین، احتیاط و مراقبت زیادی باید در طول فرآیند جابجایی و توزیع انجام شود.

خطرات و سمیت

بوتیل استات در گروه بسیار اشتعال پذیر با آتش (درجه NFPA 3) و واکنش با هوا و آب طبقه بندی می شود. در دماهای بالا به راحتی مشتعل شده و می سوزد. بخارهای آن نیز سنگین هستند و از منبع احتراق حرکت کرده و با هوا مخلوط های انفجاری ایجاد می کنند.

بوتیل استات به سرعت در اثر جرقه، شعله و حرارت شعله ور می شود. کاربر باید مراقب باشد که آن را از هرگونه منبع گرما دور نگه دارد و از تنفس آن خودداری کند. در حالی که بوتیل استات غلیظ می تواند پوست و ریه ها را تحریک کند، در صورت مصرف در مقادیر توصیه شده هیچ آسیبی نمی رساند.

کاربردها و موارد استفاده بوتیل استات

بوتیل استات در مصارفی مانند مایعات تمیز کننده، حلال استخراج، عطرها، حلال جوهر، لاک ها، لاک ناخن، پاک کننده لاک ناخن، حلال رنگ، عطر، داروسازی، عکاسی به کار می رود.

پوشش ها و ساخت و ساز: بوتیل استات برای مصرف در مقادیر کم مناسب است و در غلظت های بیشتر حلال قوی است. در فرمولاسیون چسب ها، پوشش ها، الاستومرها و درزگیرها از بوتیل استات استفاده می کنند تا زمان خشک شدن و جریان پذیری را کنترل ​​کنند. همچنین می توانید بوتیل استات را در برخی از محصولات چسبی، از جمله چسبی که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود، پیدا کنید.

مواد غذایی و تغذیه: بوتیل استات در صورت رعایت استاندارد های تعیین شده توسط سازمان های بین المللی مانند اتحادیه اروپا، می تواند یک ماده گرید غذایی باشد. به دلیل طعم میوه ای این ماده، صنایع غذایی از بوتیل استات به عنوان طعم دهنده استفاده می کنند. به عنوان افزودنی طعم دهنده به غذاهایی مانند بستنی، آب نبات، محصولات پخته شده و پنیرها اضافه می گردد. مواد غذایی حاوی نرمال بوتیل استات طعمی شبیه به سیب و موز دارند.

کاربرد بوتیل استات در صنایع غذایی، پاک لاک

مراقبت شخصی: بوتیل استات علاوه بر طعم متمایز، بوی منحصر به فردی دارد.رایحه میوه ای بوتیل استات مناسب محصولات تمیز کننده و مراقبت شخصی و عطرها است.

پلاستیک: تولیدکنندگان سلفون گاهی از بوتیل استات مناسب مواد غذایی در بسته بندی های محافظ مواد غذایی استفاده می کنند. سلفون ممکن است فقط دارای 0.1 درصد وزنی یا کمتر بوتیل استات باشد.

کاربردهای صنعتی

متداول ترین کاربرد معمول بوتیل استات در تولید لاک و رنگ (به دلیل فراریت کم) به عنوان حلال است. علاوه بر این، از آن در ساخت چرم مصنوعی، چسب های پلاستیکی و پوشش های سخت شده و روکش نهایی استفاده می شود.

معمولاً در صنعت داروسازی به عنوان حلال یا عامل استخراج برای فرآیند روغن و پوشش استفاده می شود. از دیگر مصارف صنعتی می توان به روان کننده ها، واسطه ها، پودر میوه و افزودنی های مختلف اشاره کرد.

کاربردهای مصرف کننده

بوتیل استات در محصولات آرایشی به عنوان حلال در عطرها ، پارچه ها و چرم، محصولات تمیز کننده و مراقبت از وسایل نقلیه، و مصارف شخصی و به عنوان یک عامل ضد خوردگی یافت می شود.

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان بوتیل استات در ایران با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید بوتیل استات با کارشناسان ما به شماره 6-22238905-021 تماس بگیرید.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد